سبد خرید شما

لیست استعلام

لیست استعلام

محصولی در لیست وجود ندارد.

راه های ارتباطی

درمان تنبلی چشم با استفاده از واقعیت مجازی

درمان تنبلی چشم با استفاده از واقعیت مجازی

درمان تنبلی چشم با استفاده از واقعیت مجازی

 

استارتاپ سایکلاپس به کمک واقعیت مجازی و توسعه‌ی محتوای مناسب، از درمان بیماری تنبلی چشم با سرعت زیادی خبر می‌دهد.

تنبلی چشم کودکان چیست؟ همه ما تا به حال بارها این جمله را شنیده‌ایم که کسی دچار تنبلی چشم شده است. به گفته بهترین فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان در تهران تنبلی چشم نوعی اختلال بینایی است که اگر به موقع تشخیص داده نشود و درمان نگردد کودک را از یک چشم بسیار کم‌بینا و یا نابینا می‌کند ولی با تشخیص به موقع کاملا قابل درمان است. رشد و تکامل مرکز بینایی از دوران جنینی تا حدود ده سالگی اتفاق می‌افتد اما حداکثر سرعت رشد آن تا سه سالگی است. عدم وضوح تصویر در چشم بیمار و بهتر بودن تصویر ایجاد شده در چشم سالم باعث می‌گردد تا مغز بین دو چشم، چشم سالم را  برای دیدن انتخاب کند و در واقع مسیر ارسال تصویر از چشم بیمار به مغز را مسدود یا به اصطلاح دید چشم بیمار را خاموش می‌کند.

یکی از مسائلی که در جامعه متداول و بسیار مهم است بحث تفاوت تنبلی چشم با ضعیفی چشم است و بسیاری از والدین فکر می‌کنند که تنبلی چشم همان ضعیفی چشم است در صورتی که این دو موضوع با یکدیگر متفاوت‌اند، در تنبلی چشم فرد یک مشکل قابل حل دارد که به دلیل عدم اقدام به موقع در سن زیر هفت سالگی دچار کاهش دید دائمی می‌گردد و بعد از آن قابل درمان نخواهد بود حال علت این کاهش دید می‌تواند دلایل مختلفی از جمله ضعیفی چشم کودک، انحراف چشم کودک و یا هر مشکل دیگر باشد. وقتی نوزاد به دنیا می‌آید دید خوبی ندارد و با گذشت زمان تکامل پیدا می‌کند، اگر اشکالی در دید هم وجود داشته باشد این تکامل به صورت طبیعی اتفاق نخواهد افتاد و فرد هیچ‌وقت دید کاملی نخواهد داشت. متاسفانه چون این تکامل فقط تا سن هفت سالگی رخ می‌دهد اگر والدین بعد از آن متوجه گردند حتی با رفع مشکل آن هرگز دید طبیعی فرد بر‌نخواهد گشت.

چند سالی است روش‌های جدیدی برای درمان کودکان توسط بازی و انیمیشن‌ شکل گرفته که جذابیت زیادی برای کودکان دارند. به ‌دلیل علاقه‌ی زیاد کودکان به این نوع درمان، روند بهبود با سرعت بیشتری انجام می‌گردد. استارتاپ سایکلاپس نیز در همین راستا و در حاشیه‌ی نمایشگاه THL با استفاده از هوش مصنوعی و واقعیت مجازی اقدام به ارایه‌ی درمان تنبلی چشم کرده است که به‌گفته‌ی آن روند چند ماهه‌ی درمان را کاهش چشم‌گیری می‌دهد. در حال حاضر ۸ بازی توسعه‌ یافته توسط سایکلاپس در کنار تعداد زیادی انیمیشن در دسترس است که کاربران می‌توانند از آن‌ها برای طی کردن روند درمانی خود استفاده کنند. بازی‌های توسعه‌یافته کافی است در گوشی هوشمند نصب گردیده و با قرارگیری آن در هدست‌ واقعیت مجازی (هدست به‌کار گرفته شده در نمایشگاه، نمونه‌ی شیائومی Play 2 بود)، محتوای بیشتری برای چشم تنبل به نمایش گذاشته. به‌عنوان مثال بازی تست شده توسط زومیت در غرفه‌ی سایکلاپس، مشابه نمونه‌ی سه‌بعدی Space Invaders بود و شهاب ‌سنگ‌های مهاجم که بیمار باید اقدام به نابودی آن‌ها کند، تنها برای چشم چپ پخش می‌گردید.

یکی از مشکلات واقعیت مجازی بروز سردرد در استفاده‌های طولانی است. در حالی که به گفته‌ی سایکلاپس، این استارتاپ زمان زیادی برای توسعه‌ی بازی‌هایی عاری از مشکلات جانبی صرف کرده است تا حتی در استفاده‌های طولانی نیز این دسته از عوارض سراغ بیمار نیایند. سایکلاپس دو نمونه از درمان مبتنی بر واقعیت مجازی را توسعه داده است تا هم خانواده‌ها، و هم کلینیک‌های درمانی با توجه به شرایط خاص خود قادر به استفاده مناسب از آن باشند.

در حال حاضر ۱۰۰ بیمار خانگی و همچنین مرکز پزشکی نگاه از این روش درمانی برای درمان تنبلی چشم استفاده می‌کنند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

فهرست مطالب