سبد خرید شما

لیست استعلام

لیست استعلام

محصولی در لیست وجود ندارد.

راه های ارتباطی

ساخت باند‌های هوشمند حساس به لمس

WWW-abzarjarahi-comساخت باند‌های هوشمند حساس به لمس

تولید باند پانسمان هوشمند پوستی

محققان دانشگاه مهندسی تورنتو یک حسگر فوق العاده کششی، شفاف و قوی تولید کرده‌اند که می‌تواند احساسات پیچیده پوست انسان را ثبت ‌کند.

محققان بر این باورند که خصوصیات ابتکاری AISkin می‌تواند به پیشرفت‌های آینده در لوازم الکترونیکی پوششی، مراقبت‌های بهداشتی شخصی و روباتیک منجر گردد.

به گفته‌ی پروفسور زینو‌لیو: “از آنجا که ALSKIN از هیدروژل تشکیل شده است، ارزان و سازگار با محیط زیست بوده و شما می‌توانید آن را بدون هیچ گونه اثر سمی روی پوست قرار دهید. همچنین بسیار چسبنده است و از بین نمی‌رود.

چسب AISkin از دو صفحه مخالف با مواد ضد کشش با نام هیدروژل ساخته شده است. محققان با پوشاندن یون‌های منفی و مثبت، حالتی را تحت عنوان “اتصالات سنجش” بر روی سطح ژل ایجاد می‌کنند.

هنگامی که AISkin در معرض فشار، رطوبت و یا تغییر دما قرار می‌گیرد، حرکات یون کنترل گردیده را در طول محل اتصال ایجاد می‌کند، که می‌تواند به عنوان سیگنال‌های الکتریکی مانند ولتاژ یا جریان اندازه گیری گردد.

لیو می‌گوید: “اگر به پوست انسان نگاه کنید، چطور گرما یا فشار را احساس می‌کند، سلول‌های عصبی ما اطلاعات را از طریق یون‌ها منتقل می‌کنند این واقعاً با پوست مصنوعی ما تفاوت چندانی ندارد.”

AISkin همچنین منحصر به فرد سخت و کششی است.

بنبین‌یینگ، کاندیدای دکترا از دانشگاه مک‌گیل که رهبری این پروژه را در آزمایشگاه لیو بر عهده دارد می‌گوید: “پوست انسان می‌تواند حدود ۵۰ ٪ کشیده شود، اما AISkin می‌تواند ۴۰۰ ٪ پوست را بدون شکستن بکشد. ”

محققان اخیراً یافته‌های خود را در Material Horizons منتشر کردند.

“این می‌تواند برای ورزشکارانی که به دنبال اندازه‌گیری سختی تمرین خود هستند به کار رود، همچنین می‌تواند پیشرفت توانبخشی عضلات را اندازه گیری کند.”

لیو می‌گوید: “اگر قرار بود این ماده را روی دستکش بیمار ببندید که مثلاً دست خود را توانبخشی کند، یا کارمندان مراقبت‌های بهداشتی که بتوانند بر روی حرکت‌های خمش انگشت خود نظارت داشته باشند.”

کاربرد دیگر در رباتیک نرم است (ربات‌های قابل انعطافی که کاملاً از پلیمر ساخته شده‌اند)؛ مثلاً آن دسته از نرم کننده‌های روباتیک نرم که در کارخانه‌ها برای رسیدگی به اشیاء ظریف مانند لامپ‌های سبک یا مواد غذایی استفاده می‌گردد.”

محققان تصور می كنند AISkin برای اندازه گیری داده‌ها بر روی روبات‌های نرم قرار گرفته است، خواه دمای غذا باشد یا فشار لازم برای رسیدگی به اشیاء شکننده.

در طول سال‌های آینده، آزمایشگاه لیو بر روی تقویت بیشتر AISkin متمرکز خواهد شد، و هدف آن کوچک کردن اندازه سنسورهای AISkin از طریق تولید میکرو است. آنها همچنین قابلیت‌های سنجش زیستی را به مواد اضافه می کنند و به این وسیله امکان اندازه گیری زیست مولکول‌ها در مایعات بدن مانند عرق را می‌دهند.

لیو می‌گوید: “اگر ما این تحقیق را بیشتر پیش ببریم، می‌توان به تولید باند‌های هوشمند امیدوار بود چرا که بهبود زخم نیاز به تنفس و تعادل رطوبت دارد. (sciencedaily.com)

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

فهرست مطالب