سبد خرید شما

لیست استعلام

لیست استعلام

محصولی در لیست وجود ندارد.

راه های ارتباطی

اریگامی، راهکاری برای کوچک‌تر کردن ابزار جراحی

کوچک-کردن-ابزار-جراحی

کوچک کردن هر چه بیشتر وسایل جراحی، کوچک‌تر گشتن هر‌چه بیشتر برش‌ها روی بدن

هدف محققان دانشگاه “بریگهام یانگ” از کوچک کردن هر چه بیشتر وسایل جراحی، کوچک‌تر گشتن هر‌چه بیشتر برش‌های روی بدن هنگام عمل‌های جراحی است، به طوری‌که این برش‌ها نیازی به بخیه نداشته باشند و خود به خود ترمیم گردند.

اریگامی یا هنر تا کردن کاغذ، الهام بخش طرح‌هایی برای برخی از ابزارها بوده است، به طوری‌که دانشمندان حتی از سرنخ‌هایی از این هنر در طراحی ماهواره و فضاپیما توسط ناسا سخن می‌گویند.

“لری هاول” و “اسپنسر ماگلبی” اساتید مهندسی مکانیک در دانشگاه بریگهام یانگ ریاست گروه محققان در زمینه فناوری جراحی اریگامی را بر عهده دارند.

پروفسور هاول با اشاره به ضرورت کوچکتر کردن برش‌های جراحی در بدن گفت: برای رسیدن به این هدف ما در حال ابداع ابزارهایی هستیم که می‌توانند وارد یک زخم کوچک گردیده و سپس برای انجام کارهای خاص جراحی به اعماق بدن منتقل گردند.

صنعت ابزار جراحی بیش از این توان کوچک‌سازی ابزار جراحی را با طراحی‌های سنتی ندارد و بر‌این اساس، گروه محققان دانشگاه بریگهام رویکردی ابداعی را گسترش دادند که به اتصالات اعضا و بخش‌های دیگر نیاز ندارد و برای حرکت کردن، از اصل انحنا در اریگامی استفاده می‌کند.

نمونه‌ای که محققان در حال فعالیت روی آن هستند، فورسپس‌های روباتیک است که به اندازه کافی کوچک هستند و می‌توانند از یک سوراخ سه میلی متری عبور کنند.

در مطالعه‌ای که در مجله Mechanical Sciences منتشر گردید، دانشمندان ترکیب فناوری‌های تاکردن اریگامی و چاپ سه‌بعدی قطعات نمونه را برای آزمایش با این دستگاه توضیح می‌دهند.

از سوی دیگر، گروه محققان دانشگاه بریگهام در حال فعالیت روی مفهومی به نام D-Core هستند. در این مفهوم، ابزار شکل مسطح دارند و می‌توانند از طریق یک برش کوچک وارد بدن گردند، اما پس‌از آن گسترش یافته و به دو سطح گرد تبدیل می‌گردند که روی هم می‌غلتند.

محققان که ایده‌های خود در مورد D-Core و چگونگی عملکرد آن را در نشریه Mechanism and Machine Theory منتشر کردند، می‌گویند که برای ساخت وسایل پزشکی از همان اصولی استفاده می‌کنند که برای ساخت تجهیزات فضایی ناسا به کار می‌رود.

طراحان فضاپیما تلاش می‌کنند محصولاتشان کوچک و پیچیده باشد و زمانی که به فضا می‌رسد، این محصولات همانند آریه‌های خورشیدی و یا آنتن ها، بزرگ گردند.

به گفته محققان، مفهوم به کار گرفته شده برای ساخت ابزارهای جراحی مشابه طراحی فضاپیما است و در این حوزه هم محققان دوست دارند به ابزاری دست یابند که ابتدا به اندازه کافی کوچک باشد و بتواند از برش‌های کوچک عبور کند اما زمانی که وارد بدن می‌شود، بزرگتر گردد.

محققان می‌گویند: روش‌هایی که آنها در حال ابداع آن هستند، از اریگامی الهام گرفته است و به آنها در ساخت ابزار جراحی کوچکتر و ساده‌تر کمک می‌کند.

پژوهشگران امیدوارند با تداوم کوچک‌سازی ابزار جراحی، روزی بتوانند حتی عصب‌ها را دستکاری کنند.

نوآوری‌های مهندسی مزایای زیادی را به اتاق‌های عمل می‌آورد. برای مثال پایگاه اینترنتی مدیکال‌نیوز تودی ژانویه 2016، از پیوند کلیه یک پدر به دختر دو ساله‌اش با کمک یک کلیه چاپ سه بعدی توسط جراحان انگلیسی خبر داد. ( ایرنا)

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

فهرست مطالب