سبد خرید شما

لیست استعلام

لیست استعلام

محصولی در لیست وجود ندارد.

راه های ارتباطی

بدن ما در آینده می‌تواند دیابت را درمان کند

بدن ما در آینده می‌تواند دیابت را درمان کند

اگرچه درمان دیابت به‌صورت موقت امکان‌پذیر است، اما هنوز روشی عملی نگردیده که در آن بیمار دیگر نیازی به تزریق انسولین نداشته باشد. بااین‌حال، تحقیقات جدید نشان داده است که درمان دیابت توسط خود بدن امکان‌پذیر است.

بیماری دیابت به علت عدم توانایی انسولین‌های آسیب‌دیده یا نبود سلول‌های تولید انسولین به وجود می‌آید. بسیاری از بیماران دیابتی برای تنظیم این هورمون تنظیم‌کننده‌ی قند خون، انسولین را از روش‌های دارویی دریافت می‌کنند.

طی همکاری یک گروه بین‌المللی از محققان دانشگاه برگن، این نتیجه‌گیری حاصل گشت که سلول‌های تولیدکننده‌ی گلوکاگون در همسایگی پانکراس (لوزالمعده) می‌توانند هویت خود را طوری تغییر یا انطباق دهند که آسیب‌دیدگی انسولین‌ها یا از دست رفتن آن‌ها جبران می‌گردد. لوییزا گیلا، محقق آزمایشگاه تحقیقاتی ریدر پژوهش می‌گوید:

احتمالا به شکل جدیدی از درمان دیابت دست پیدا کرده‌ایم که با یک کمک‌رسانی اولیه، بدن می‌تواند انسولین مورد نیاز خود را تولید کند.

سلول‌ها می‌توانند هویت خود را تغییر دهند

محققان کشف کردند که تنها حدود دو درصد سلول‌های همسایه‌ی پانکراس می‌توانند تغییر هویت دهند. بااین‌حال، حتی همین مقدار کم می‌تواند باعث امیدواری برای استفاده از روش‌های بالقوه در درمان دیابت گردد. برای اولین‌بار در تاریخ، محققان توانستند مکانیزم‌های مربوط‌به تغییر هویت سلولی را پیدا کنند.

به نظر می‌آید که این فرآیند حالت انفعالی ندارد بلکه در نتیجه‌ی سیگنال‌های سلول‌های اطراف به وجود می‌آید. در این مطالعه، محققان توانستند با استفاده از داروهای تأثیرگذار، تعداد سلول‌های انسولین‌ساز را به ۵ درصد افزایش دهند. تاکنون، این نتایج فقط در مدل‌های حیوانی بررسی گردیده است. گیلا در توضیحات خود عنوان می‌کند:

چنانچه دانش بیشتری در مورد مکانیسم‌های انعطاف‌پذیری سلول به دست آوریم، می‌توانیم این فرآیندها را طوری کنترل کنیم تا انسولین بیشتری تولید گردد.

درمانی برای بیماری‌های دیگر

به‌گفته‌ی محققان، اکتشافات جدید، فقط یک خبر خوش برای درمان دیابت نیست. توانایی سلول در تغییر هویت و عملکرد می‌تواند در درمان بیماری‌های دیگر که ناشی از مرگ سلولی هستند، به کار برود. بیماری‌هایی مانند آلزایمر یا حمله‌ی قلبی از جمله مواردی هستند که می‌توان با این رویکرد به درمان آن‌ها امیدوار بود.

حقیقت‌هایی درباره کنترل قند خون

سه نوع مختلف از سلول‌های پانکراس وجود دارد:

سلول‌های آلفا، سلول‌های بتا و سلول‌های دلتا. هر کدام از این سلول‌ها، هورمون‌های متفاوتی برای تنظیم قند خون را تولید می‌کنند.

این سلول‌ها خوشه‌سازی می‌کنند. سلول‌های آلفا، گلوکاگون تولید می‌کنند که سطح قندخون را افزایش می‌دهد. سلول‌های بتا تولید انسولین سطح گلوکاگون را کاهش می‌دهند. سلول‌های دلتا هم سموتوستاتین تولید می‌کنند که تنظیم سلول‌های آلفا و بتا را کنترل می‌کند؛ در افرادی که مبتلا به دیابت هستند، عملکرد سلول‌های بتا دچار اختلال گردیده است؛ ازاین‌ رو سطح قند خون‌شان در مقادیر بالا ثابت باقی می‌ماند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

فهرست مطالب