سبد خرید شما

لیست استعلام

لیست استعلام

محصولی در لیست وجود ندارد.

راه های ارتباطی

زبانم مو در آورد!

زبانم مو در آورد!

زبانم مو در آورد!

رعایت بهداشت دهان و دندان و نکشیدن سیگار راهی برای درمان زبان مودار است.

حتما این ضرب المثل را شنیده‌اید که: «از بس حرف زدم، زبانم مو درآورد.» این شاید در نگاه اول ضرب‌المثل است اما این یک واقعیت علمی بوده! زبان می‌تواند مودار باشد اما به غیر از این اتفاق خاص، ممکن است زبان دچار مشکلات دیگری هم بگردد. برای اینکه فرق زبان سالم و مشکل دار را متوجه گردید، پس از مطالعه مطلب، دقیقاً به ساختار زبانتان نگاه کنید.

زبان دارای ساختار یکنواخت و تقریبا صافی است. روی زبان نباید برجستگی خاصی مشاهده گردد. به این معنی که دانه‌های خاصی که روی زبان قرار دارند، نباید برجسته  و ساختاری غیرعادی روی زبان ایجاد کنند. در وسط زبان نیز خط نامحسوسی وجود دارد. این خط نیز نباید به شکل شیار یا شکاف درآید. این مسئله نشان دهنده مشکلی در فضای دهانی است.

برخلاف آنچه در اصلاحات عامیانه وجود دارد زبان هیچگاه مو درنمی‌آورد. پس موهایی که گاه روی زبان مشاهده می‌گردد چیست؟ در واقع آنچه به شکل مو روی زبان به وجود می‌آید، تجمع ماده‌ای به نام کراتین روی پرزهای زبان است که به شکل ضایعه‌هایی طویل درآمده است. شایع‌ترین دلیل این ضایعه، سیگار کشیدن بیش از اندازه است؛ هر چند در کسانی که به دلیل ناتوانی‌هایی قادر به انجام امور بهداشتی دهان و دندان نیستند و میان افرادی که رادیوتراپی انجام می‌دهند نیز این مشکل مشاهده گردیده.

گاهی بعضی از بیوتیک‌ها و دهانشویه‌ها نیز ممکن است باعث تجمع کراتین در زبان و در‌نتیجه پدید آمدن زبان مودار گردند. این ضایعه بیشتر در خط وسط و قسمت جلوی زبان ایجاد گردیده. مکان ایجاد این زبان مودار از آن جهت اهمیت دارد که ضایعه دیگری با همین شکل و شمایل ممکن است در کناره زبان ایجاد گردد که در واقع نوعی ضایعه پیش سرطانی است.

موهای زبان رنگ‌های مختلفی دارند و معمولا زرد و قهوه ای و در مواردی سیاه هستند. البته خود کراتین بی‌رنگ است و تجمع باکتری‌ها، غذا یا سیگار کشیدن موجب بروز رنگ‌های مختلف در آن می‌گردند.

زبان مودار برای بیمار درد و سوزش ایجاد نمی‌کند اما وجود آن در دهان بسیار ناخوشایند است و ممکن است فرد را مدام دچار تهوع کند. البته ذکر این نکته نیز حائز اهمیت است که این در واقع یک بیماری نیست و با رعایت بهداشت دهان، نکشیدن سیگار و مسواک زدن زبان رفع می‌گردد. این کارها در حقیقت تجمع کراتین روی پرزهای زبان را کم کرده و موهای ایجاد گردیده را از بین می‌برد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

فهرست مطالب