سبد خرید شما

لیست استعلام

لیست استعلام

محصولی در لیست وجود ندارد.

راه های ارتباطی

سنجش فشارخون با دوربین سلفی

سنجش فشارخون با دوربین سلفی

سنجش فشارخون با دوربین سلفی

دانشمندان دانشگاه تورنتو اپلیکیشنی طراحی کرده‌اند که با کمک دوربین سلفی گوشی هوشمند، اطلاعاتی از چند شاخصه‌ی سلامتی فرد ارائه می‌دهد. این محققان بر این باورند که فشارخون افراد را می‌توان با گرفتن فیلم کوتاهِ سلفی اندازه‌گیری کرد. دستیابی به این فناوری، حاصل همکاری کنگ‌لی، استاد روان‌شناسی کاربردی و توسعه‌ی انسانی و پائول‌ژنگ محقق فوق‌دکتری در انستیتوی مطالعات انتاریو، بوده است. این مؤسسه در زمینه‌ی مطالعه، تحقیق و آموزش علوم اعصابِ رشد و نمو فعالیت می‌کند.

این فناوری که در دوران تحقیقات، فشارخون ۱,۳۲۸ نفر از بزرگ‌سالان کانادایی و چینی را سنجیده است، تصویربرداری نوری‌پوستی (Transdermal Optical Imaging) نام گرفت. در این تحقیقات، فشارخون افراد با گرفتن فیلم 2دقیقه‌ای از چهره‌ی آنان با گوشی آیفون، سنجیده و نتایج این تحقیقات با نتایج به‌ دست ‌آمده از دستگاه‌های رایج سنجش فشارخون مقایسه گردیده. گروه تحقیقات دقت اندازه‌گیری این اپلیکیشن را ۹۵ تا ۹۶ درصد تخمین می‌زنند. نکته‌ی جالب اینجاست که کشف این برنامه تصادفی بوده است. سه سال پیش، محققان سعی کردند دستگاه دروغ‌سنجی بسازند که نیاری به تماس با بدن نداشته باشد. حین این تحقیقات، آنان متوجه سنجش فشارخون  از همین روش گشتند.

نورالوجیکس برنامه‌ای به‌ نام آنورا (Anura) طراحی کرده که امکان استفاده از تصویربرداری نوری‌پوستی را برای کاربران فراهم می‌سازد. این برنامه به کاربران این امکان را می‌دهد با گرفتن فیلمی ۳۰ ثانیه‌ای از صورت خود، سطح استرس و سنجش فشارخون خود را ارزیابی کنند. تا پاییز امسال، نسخه‌ای از این برنامه در کشور چین عرضه خواهد شد که قابلیت سنجش فشارخون را دارد.

البته، گروه تحقیقات افزودند همچنان فعالیت بیشتری برای بهبود و توسعه‌ی این اپلیکیشن باید انجام گردد؛ زیرا از این اپلیکیشن برای سنجش فشارخون افرادی که دچار فشارخون بالا یا پایین هستند و افرادی که پوست بسیار تیره یا روشن دارند هنوز انجام نگرفته است.

این فناوری به‌کمک شفافیت پوست صورت کار می‌کند. درواقع، نوری که به‌صورت می‌تابد، از پوست عبور می‌کند و به هموگلوبین موجود در داخل رگ‌های خونی می‌رسد. حسگرهای نوری می‌توانند نورِ بازتاب‌شده از این هموگلوبین‌ها را دریافت و با این‌ کار مقدار خون در جریان را اندازه‌گیری کنند و به این ‌ترتیب، سرعت و فشارخون را بسنجند. دانشمندان به‌کمک سرمایه‌گذاری به‌نام نورالوجیکس (Nuralogix) این استارتاپ را تشکیل دادند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

فهرست مطالب