سبد خرید شما

لیست استعلام

لیست استعلام

محصولی در لیست وجود ندارد.

راه های ارتباطی

سوزن‌های هوشمند بیوپسی مغز

www-abzarjarahi-comسوزن بیوپسی

سوزن بیوپسی، جراحی مغز را ایمن‌تر می‌کند

محققان در استرالیا نوع جدیدی از سوزن تصویربرداری را ساخته‌اند که می‌تواند در طول بیوپسی‌های مغزی برای تشخیص رگ‌های خونی مغزی استفاده گردد. این دستگاه که در نوع خود اولین است، به لطف یک دوربین توموگرافی انسجام نوری متصل به سوزن کار می‌کند و می‌تواند خطر خونریزی کشنده را در طول جراحی مغز و اعصاب کاهش دهد. در حال حاضر با موفقیت بر روی 11 بیمار انسانی آزمایش گردیده است.

رابرت مک‌لوگلین از دانشگاه آدلاید، که هدایت این تحقیق را بر عهده دارد، می‌گوید: “ما با یک فیبر نوری در حدود 125 میکرون ضخامت شروع می‌کنیم و یک لنز کوچک را می‌سازیم. سپس انتهای لنز را زاویه می‌دهیم تا نور در کنار آن قرار گیرد. پس از آن کاغذ فیبر نوری را درون یک سوزن بیوپسی مغزی چسب میزنیم.

وی گفت: “سوزن‌های بیوپسی استاندارد دارای سوراخی در نزدیکی نوک هستند آن‌ها بافتی را که برای آزمایش و تشخیص از مغز خارج می‌گردد، می‌بلعند. کاوشگر ما از این سوراخ به بیرون نگاه می‌کند تا بتواند در صورت قطع یک رگ خونی به جراح مغز و اعصاب هشدار دهد.

تقریباً 80000 نفر هر سال فقط در ایالات متحده مبتلا به تومورهای اولیه مغز تشخیص داده می‌شوند و 14000 از این بیماران تحت بیوپسی مغزی قرار می‌گیرند. اگرچه این روش حداقل تهاجمی بوده است، اما همچنان خطر دارد زیرا احتمال اینکه سوزن به رگ مهمی آسیب برساند وجود دارد. در واقع، حدود 1% از بیماران می‌میرند و 2-3% در نتیجه این آسیب، ناتوان می‌گردند.

توموگرافی انسجام نوری برای تشخیص رگ‌های خونی

سوزن مک‌لوگلین و همکارانش با استفاده از توموگرافی انسجام نوریOCT  در تشخیص رگ‌های خونی با تمایز این بافت از خونی که جریان دارد، استفاده می‌کنند.

OCT شبیه سونوگرافی است اما از امواج نور به جای امواج صوتی استفاده می‌کند.

این روش بطور معمول در چشم‌پزشکی و قلب استفاده می‌گردد و نیازی به لیبل‌های فلورسنت ندارد. در عوض نور را با استفاده از مادون قرمز روشن می‌کند.

مک‌لاگلین می‌گوید: “جریان خون در این تصاویر جلوه خاصی دارد، ما یک الگوریتم پردازش تصویر هوشمند ایجاد کردیم تا بین خون و بافت مغزی قدم بگذاریم.

در حین جراحی مغز و اعصاب، جراح می‌تواند اسکن را در زمان واقعی ببیند و وقتی سوزن در کنار رگ خونی قرار دارد، نرم افزار آن را به رنگ قرمز نشان می‌دهد. ” (physicsworld.com)

 

 

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

فهرست مطالب