سبد خرید شما

لیست استعلام

لیست استعلام

محصولی در لیست وجود ندارد.

راه های ارتباطی

کپسول‌های جدید دارویی جایگزینی برای تزریق

کپسول جدید دارویی

قرص پوشیده از سوزن‌های ریز می‌تواند داروها را مستقیماً وارد دستگاه گوارش کند.

با توجه به اینکه بیشتر بیماران ترجیح می‌دهند به جای تزریق دارو را به صورت خوراکی مصرف کنند، متأسفانه بسیاری از داروها، به ویژه داروهایی که از پروتئین‌های بزرگ تهیه گردیده‌اند، به عنوان قرص نمی‌توانند تجویز گردند زیرا قبل از جذب، در معده شکسته می‌شوند.

برای غلبه بر این مانع ، محققان MIT و بیمارستان عمومی ماساچوست (MGH) یک کپسول دارویی جدید با روکشی از سوزن‌های ریز ابداع کرده‌اند که پس از بلع کپسول می‌تواند داروها را مستقیماً به آستر معده تزریق کند.

در مطالعات حیوانی، این تیم دریافتند که کپسول انسولین را با کارایی بیشتری نسبت به تزریق در زیر پوست وارد کرده و با گذشت کپسول از دستگاه گوارش، عوارض جانبی مضر به همراه ندارد.

اگرچه محققان کپسول خود را با انسولین آزمایش کردند، اما پیش‌بینی می‌کنند برای تهیه بیو‌‌داروهایی مانند آنتی‌بادی‌ها، که برای درمان سرطان و اختلالات خود‌ایمنی مانند آرتریت و بیماری کرون مورد استفاده قرار می‌گیرند، بسیار مفید خواهند‌ بود. این کلاس از داروهای معروف به “بیولوژیک” همچنین شامل واکسن، DNA نوترکیب و RNA هستند.

تحویل ایمن و مؤثر

شوولهامر، تراورسو و همكارانشان تصمیم گرفتند كپسولی را طراحی كنند كه به عنوان بستری برای ارائه طیف وسیعی از داروهای درمانی، جلوگیری از تخریب داروها و تزریق بار مستقیم به آستر دستگاه گوارش باشد.

کپسول آکریلیک نمونه اولیه آنها به طول 2 سانتی متر و قطر 1 سانتی متر شامل یک مخزن دارویی است و با سوزن های توخالی و استیل ضدزنگ به طول 5 میلی متر پوشانده شده است.

مطالعات قبلی در مورد بلع تصادفی اشیاء تیز در بیماران انسانی نشان می‌دهد که بلعیدن یک کپسول پوشش داده شده با سوزن‌های کوتاه، می‌تواند بی‌خطر باشد. از آنجا که هیچ گیرنده درد در دستگاه گوارش وجود ندارد، بیماران از تزریق دارو هیچ دردی نخواهند داشت.

محققان برای بررسی اینکه آیا این نوع کپسول می‌تواند تأثیر ایمن و مؤثر دارو را تضمین کند، آن را در خوک‌ها با انسولین به عنوان بار دارو آزمایش کردند. بیش از یک هفته طول کشید تا کپسول‌ها در کل دستگاه گوارش حرکت کنند و محققان هیچ اثری از آسیب بافتی پیدا نکردند و از امنیت بالقوه این روش جدید حمایت می‌کنند.

آنها همچنین دریافتند که میکرونیدل‌ها با موفقیت انسولین را به داخل معده، روده کوچک و روده بزرگ تزریق می‌کنند و باعث کاهش سطح قند خون حیوانات می‌گردند. این کاهش قند خون سریعتر و بزرگتر از کاهشی بود که در همان مقدار انسولین با تزریق زیر جلدی مشاهده گردید.

محققان می‌گویند، این روش همچنین می‌تواند برای واکسن‌هایی که معمولاً باید تزریق گردند، مورد استفاده قرار گیرد.

این تیم در حال حاضر قصد دارد کپسول را به گونه‌ای تغییر دهد که هنگام عبور از پریستالالیس یا انقباضات دستگاه گوارش، به آرامی دارو را خارج کند.

آنها همچنین در حال کار بر روی کپسول‌هایی با سوزن‌های از جنس پلیمر قابل تخریب و قند هستند که باعث جدا شدن و قرار گرفتن در روده می‌گردند، به گونه‌ای که به آرامی از هم جدا و دارو را آزاد می‌کنند. این گشف نگرانی‌های ایمنی را به حداقل می رساند.(زومیت)

 

 

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

فهرست مطالب